Încheierea unui contract de leasing, fie el financiar sau operațional, vine la pachet cu anumite costuri ascunse pe care mulți clienți nu le anticipează atunci când semnează contractul. La finalul perioadei de leasing, pot apărea taxe de predare, costuri pentru depășirea limitei de kilometri, evaluări tehnice, recondiționări, acoperirea uzurii sau chiar penalități. Conform surselor themoneynews.ro, este esențial să înțelegi ce se întâmplă la finalul contractului pentru a evita surprizele neplăcute.
Costuri de suportat la final de leasing financiar
Leasingul financiar funcționează similar cu un credit auto, iar la final, clientul are opțiunea să devină proprietarul mașinii. Totuși, există câteva costuri importante pe care trebuie să le iei în calcul.
Plata valorii reziduale
În majoritatea contractelor de leasing financiar, pentru a deveni proprietar la final de contract, trebuie achitată valoarea reziduală – un procent din valoarea mașinii stabilit la semnare. Aceasta poate fi 1%, 5%, 10% sau mai mult, în funcție de procentul stabilit la început.
Taxe administrative sau de transfer de proprietate
Compania de leasing poate percepe o taxă administrativă de finalizare contract, o taxă de transfer al proprietății și anumite comisioane de emitere a facturilor și actelor. De obicei, sunt costuri mici, dar obligatorii.
Costuri legate de starea vehiculului
Deși în leasingul financiar mașina trece în proprietatea clientului, există situații în care societatea de leasing verifică existența daunelor majore, eventuale probleme tehnice grave sau istoricul de ITP și CASCO. Aceste verificări apar mai ales dacă garanția producătorului este încă activă sau dacă mașina urmează să fie refinanțată. Totuși, în leasingul financiar nu se taxează uzura normală.
Costuri la final de leasing operațional
Leasingul operațional, fiind o formă de închiriere, nu de achiziție, implică returnarea mașinii la finalul contractului. Aici apar cele mai multe costuri suplimentare, deoarece compania de leasing trebuie să refolosească sau să revândă vehiculul.
Taxe de predare
Majoritatea societăților de leasing operațional percep taxă administrativă de returnare, taxă de evaluare finală și taxe pentru gestionarea documentelor. Acestea sunt costuri standard și apar în aproape toate contractele.
Costuri pentru kilometraj suplimentar
La semnarea contractului, fiecărui vehicul îi este alocat un număr maxim de kilometri pe an. Dacă depășești această limită, plătești o taxă per kilometru extra, de obicei între 0,1 EUR – 0,5 EUR / km pentru autoturisme sau mai mult pentru utilitare sau SUV-uri.
Taxe pentru uzură excesivă
La returnarea mașinii, compania de leasing efectuează o evaluare tehnică și estetică. Orice element care depășește uzura normală este taxat. Pot fi taxate zgârieturi adânci, lovituri, jante afectate, anvelope uzate, elemente rupte sau deteriorate.
Cum să minimizezi costurile
Există mai multe strategii simple pentru a evita costurile mari la finalul contractului de leasing:
- Respectă kilometrajul contractual.
- Fă întreținerea regulată.
- Repară daunele înainte de predare.
- Asigură-te că ai toate documentele și accesoriile.
- Curăță mașina înainte de predare.
- Citește cu atenție politica de uzură normală.
În concluzie, costurile de final de leasing depind de tipul de contract. În leasingul financiar, costul principal este valoarea reziduală, plus eventuale taxe administrative. În leasingul operațional, cele mai frecvente costuri sunt pentru kilometraj suplimentar, uzură excesivă și taxe de predare. Dacă ai grijă de bunul achiziționat, multe dintre aceste costuri pot fi reduse sau chiar eliminate. Înțelegerea contractului, respectarea obligațiilor și întreținerea corectă a mașinii te pot ajuta să eviți surprizele neplăcute.
Sursa foto: Dreamstime
