România se pregătește să introducă un sistem de taxare a transportului greu pe rutier pe bază de distanță parcursă, începând cu vara anului 2026. Acest sistem, cunoscut sub numele de TollRo, va înlocui rovinietele actuale, care sunt plătite pe perioade limitate de timp. Schimbarea vine ca urmare a necesității de a alinia țara noastră cu celelalte state europene din jur, care au deja implementate astfel de sisteme de taxare.
Conform datelor consultate de themoneynews.ro, în 2024, statul român a încasat circa 300 de milioane de euro din roviniete, din care mai bine de jumătate – circa 157 de milioane de euro – s-au strâns din rovinietele plătite de transporturile de marfă. Din aceste 157 de milioane de euro, circa 66 de milioane de euro au venit de la rovinietele de o zi plătite de TIR-urile grele, care, de regulă, sunt vehicule grele din alte țări care doar tranzitează România.
Noul sistem TollRo va taxa vehiculele de transport marfă în funcție de distanța parcursă, de tipul de infrastructură folosit și de clasa de poluare a vehiculului. Tarifele au fost împărțite pe trei clase, pentru vehicule cu norma de poluare Euro 6, cele cu normă de poluare Euro 5 și cele care sunt în clasele mai vechi Euro 3 – Euro 0. Un vehicul de marfă între 3,5 și 7,5 tone, Euro 6, va plăti 0,17 lei pe kilometru de autostradă folosit și 0,08 lei pe kilometru de drum național.
În comparație cu țările din jur, România va taxa transporturile grele la un nivel mult mai mic. De exemplu, un TIR de 12+ tone va plăti în România 94,4 euro pentru 1000 de km de autostradă, în timp ce în Bulgaria va plăti 220 de euro, în Ungaria 570 de euro, iar în Cehia 225 de euro. Acest lucru a generat critici din partea experților independenți, care acuză sub-taxarea folosirii infrastructurii de către traficul greu, care o deteriorează.
Ionuț Ciurea, de la Asociația Pro Infrastructura, consideră că tariful propus este „o rușine” și că nu există niciun argument logic pentru care ar trebui să fie atât de jos comparativ cu ceilalți. El crede că o taxare mai mare a transporturilor grele ar trebui să fie un element esențial pentru ca statul să-și poată permite o mentenanță adecvată pentru rețeaua sa în creștere de autostrăzi și drumuri naționale.
Pe de altă parte, transportatorii acuză că actualele tarife propuse sunt prea mari și că noile taxe de drum vor duce inevitabil la scumpiri. Ei cer chiar diminuarea de trei ori a actualului nivel de taxare stabilit. În acest context, este important de menționat că cursul valutar și prețurile criptomonedelor pot influența costurile de transport și, în consecință, prețurile finale ale produselor.
În concluzie, introducerea sistemului TollRo în România reprezintă un pas important spre alinierea la standardele europene, dar ridică și întrebări cu privire la impactul asupra transportatorilor și a economiei în general. Este esențial ca autoritățile să găsească un echilibru între necesitatea de a strânge venituri pentru întreținerea infrastructurii și nevoia de a nu împovăra excesiv transportatorii și, în cele din urmă, consumatorii.
Sursa foto: Pexels
